Czy pies musi gryźć?
Zapewnienie zdrowia i bezpieczeństwa dzieciom stanowi podstawowe zadanie, przed którym stoją rodzice i nauczyciele.
Wychodząc na przeciw ich oczekiwaniom stworzony został program pt. ”Czy pies musi gryźć?”. Inicjatorem programu był ekspert ds. Prewencji kryminalnej Komendy Miejskiej Policji w Kaliszu – podinsp. Roman Szeląg. Kolorowanka powstała przy współpracy doradcy metodycznego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli -Danuty Grzanki oraz starszego wizytatora Kuratorium Oświaty w Poznaniu – Alicji Januszkiewicz. Program realizowany jest od trzech lat na terenie miasta Kalisza. We wrześniu każdego roku przedszkolaki w wieku 5 i 6 lat otrzymują kolorowankę z którą pracują na zajęciach dotyczących bezpieczeństwa prowadzonych przez nauczycieli przedszkola.
Przedsięwzięcie w całości sfinansował Urząd Miejski w Kaliszu. Dziecko w wieku przedszkolnym zaczyna doznawać intensywnego oddziaływania świata zewnętrznego. Charakteryzuje je jednak niewielkie doświadczenie życiowe, mała sprawność w wyobrażaniu sobie możliwości skutków podejmowanych działań, silna koncentracja na zachowaniach "tu i teraz", słaba kontrola własnych emocji, a także niewielka wiedza na temat radzenia sobie z różnego rodzaju zagrożeniami. Wraz z rozwojem dziecka i wzrostem jego samodzielności, przedszkole i szkoła, a także dom rodzinny powinny wyposażać je w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją - w zdolności do radzenia sobie z trudną sytuacją. Książeczka edukacyjna pt. "Czy pies musi gryźć?" stanowi materiał dla nauczycieli i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Stanowi część programu "Bezpieczne miasto - bezpieczna szkoła".
Przedsięwzięcie w całości sfinansował Urząd Miejski w Kaliszu. Dziecko w wieku przedszkolnym zaczyna doznawać intensywnego oddziaływania świata zewnętrznego. Charakteryzuje je jednak niewielkie doświadczenie życiowe, mała sprawność w wyobrażaniu sobie możliwości skutków podejmowanych działań, silna koncentracja na zachowaniach "tu i teraz", słaba kontrola własnych emocji, a także niewielka wiedza na temat radzenia sobie z różnego rodzaju zagrożeniami. Wraz z rozwojem dziecka i wzrostem jego samodzielności, przedszkole i szkoła, a także dom rodzinny powinny wyposażać je w umiejętności przewidywania zagrożeń, unikania ich, a jeśli już zaistnieją - w zdolności do radzenia sobie z trudną sytuacją. Książeczka edukacyjna pt. "Czy pies musi gryźć?" stanowi materiał dla nauczycieli i rodziców dzieci w wieku przedszkolnym. Stanowi część programu "Bezpieczne miasto - bezpieczna szkoła".
Celem książeczki jest ułatwienie nauczycielom organizowania różnych sytuacji edukacyjnych, np. zabaw, zajęć, obserwacji, ćwiczeń, które pozwolą dzieciom na unikanie, zapobieganie i możliwie sprawne pokonywanie niebezpieczeństw, jakie mogą pojawić się ze strony psa. Proponowany materiał to 12 obrazków z życia dziecka we współczesnym świecie. Pierwszych sześć obrazków dotyczy zachowań na "Nie", następnych sześć zachowań na "Tak". Pod obrazkiem znajduje się tekst dotyczący zachowań dziecka w zaistniałej sytuacji.
Mamy nadzieję, ze proponowany materiał zachęci nauczycieli, rodziców i wychowawców do podejmowania działań edukacyjnych, dotyczących zagadnień bezpieczeństwa dzieci w szerszym niż dotychczas zakresie i stopniu.